Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na pískovišti, v hospodě i v parlamentu

18. 08. 2017 15:50:14
Kvalita školy se probírá od pískoviště, hospody až po parlament; nyní před volbami budou nepochybně takové diskuze pokračovat a nabývat na síle.

Takřka po celou svou profesní kariéru (už pětatřicet let) se pohybuji ve školství, v různých pozicích a musím říci, že vždy se diskutovalo o kvalitě škol a jejich výsledcích. Takže opravdu nic nového.

Naše školy mají v posledních dvaceti letech velkou autonomii, leckdy přecházející až v anarchii. Revize a úpravy stávajícího systému regionálního školství dnešní doby zcela pochopitelně začínají klást větší důraz na odpovědnost školy za studijní výsledky a obecně kvalitu vzdělávání. Hledají se cesty, jak kvalitu vzdělávání opravdu hodnotit, i když vždy zde zůstane velká míra osobního pohledu, úspěchu či propadáku.

Stávající změny jsou také zrcadlem rozšiřujících se a nových požadavků rodičovské veřejnosti, odrazem společenského vývoje. Už ale jen málo odrazem kantorského pohledu.

Ejhle, najednou se vracíme ke kořenům, už je zase potřeba šroubovák, tablet nevymění žárovku a vztah k vlastnímu národu, jeho historii nepřekryje globalizace (tedy aspoň doufám). Mnohé tradiční pedagogické nástroje, metodiky či postupy sice dostanou nový háv, ale v zásadě zůstávají stejné. Je zhola jedno, zda žák přiřazuje papírovou kartičku k anglickému slovíčku, či tak činí na displeji. Digitální technologie jsou důležitým nástrojem, nikoli však samospasitelným prostředkem.

Bohužel si ale musíme přiznat, že leckteré realizované změny přinesly do škol JEN SPOUSTU PRÁCE a staly se spíše plošnými nálety bez důkladné znalosti věcí a ověření; kampaněmi vedenými snaživou až usilovnou potřebou naplňovat ušlechtilé vize, které ale v samotném důsledku spíše připomínaly kulturní revoluci. Mnohdy postrádající jakýkoli smysl.

Dnešní doba se vyznačuje velkými názorovými střety, fanatismem příznivců tu jednoho či druhého směru, jedni volají po striktních osnovách a rozpisu hodin málem na minuty, jiní zase jen po bezbřehé akademické svobodě a rozvíjení kompetencí. A školy se staly v tomto ohledu korouhvičkou. Chvilku tak, pak zas jinak. Oba extrémy jsou cestou do pekel, kde dostává smysluplné vzdělávání pěkně na frak. O dalších palčivých otázkách se však pořád jen deklamuje, protože nástroje a reálná podpora chybí úplně. Jen metodikou a slovy děti před kyberšikanou neochráníte, byť zákazy také nic neřeší.

Rovný přístup ke vzdělávání je dnes bohužel také leckde frází. Ten přece nezahrnuje jen děti s podpůrnými opatřeními, ale třeba také žákyně či žáky, kterým není umožněno navštěvovat hodiny angličtiny s rodilým mluvčím, na kterého si jiní rodiče v rámci běžného základního školství připlácejí. A v takovém případě nemůže být v rámci povinného základního vzdělávání o nějakém rovném přístupu vůbec řeč.

Rodiče právem volají po kvalitní výuce, aniž ví, co to kvalitní výuka vůbec je. A popravdě ví to vůbec někdo? Vzdělávání je nepochybně velkým politickým tématem, protože mu přece rozumí všichni; vždyť také chodili do školy. Děti jsou vizitkou své rodiny a mnohdy hračkami rodičů při realizaci svých nenaplněných ambicí.

Česká školní inspekce před časem uvedla, že počet stížností na školu, učitele, ředitele se proti minulým letům takřka ztrojnásobil, a z toho je 40 % stížností oprávněných. Je tedy zřejmé, že míra zapojení rodičů do veřejného života školy stoupá a s ní také nezbytnost hledání prosté lidské komunikace mezi nimi a školou.

Došli jsme do stavu, kdy rodič se školou komunikuje především elektronicky, pálí salvy emailů na učitele, ředitele; zřizovateli či na inspekci; pak ještě vyžaduje odpověď v řádu minut, maximálně hodin a mnohdy zapomíná, že ve škole pracují taky lidi. Většinou paní učitelky, které také mají své rodiny a své lidské strasti a potřeby.

Ano, v mnoha případech by krizovou situaci přitom vyřešil obyčejný rozhovor, prostě z očí do očí, kdyby...

I k tomuto zdánlivě jednoduchému kroku je nutno vytvářet odpovídající podmínky. Stávající byrokracie škol spojená také s oněmi kampaněmi z úvodu tohoto komentáře prostě nedává řediteli, výchovnému poradci a učiteli v podstatě smysluplnou šanci se s rodičem sejít v normální době.

A to je na pováženou. Musíme si přiznat, že předmět hlavní činnosti školy, výchova a vzdělávání, je často omezován všelijakým nadstavbovým balastem.

Ne, nestěžuji si, ve školách vznikají úžasné projekty a ve většině případů učitelé odvádějí dobrou a záslužnou práci. Jsou to kreativní a inovativní lidé, kteří dokážou žákům dát opravdu dobrý základ do života. ...

Jak z toho ven? Docela prostě: Všeho s mírou a zdravý selský rozum!!!

Autor: Milan Hausner | pátek 18.8.2017 15:50 | karma článku: 12.24 | přečteno: 325x

Další články blogera

Milan Hausner

Školní docházka nebo JEN povinnost předškolního vzdělávání?

Online komunita diskutuje na mnoha serverech o posledním roce mateřské školy, který se stal od prvního září povinným. Zda jde o povinnou školní docházku či ne, nechávám na vás. V podstatě je to fuk, povinnosti platí tak jako tak.

18.9.2017 v 13:14 | Karma článku: 13.85 | Přečteno: 405 | Diskuse

Milan Hausner

Rasista nebo sluníčkář?

V dnešní době je velmi populární vidět svět černobíle, hledat jednoduchá řešení a populisticky s demagogickým patosem ovládat masy. Jako kdyby se vrátila doba mého mládí, což vždycky nemusí být zrovna pozitivní.

11.9.2017 v 19:56 | Karma článku: 17.14 | Přečteno: 928 | Diskuse

Milan Hausner

Míra bezpečí dítěte na ulici, ve škole a online

Ředitelé škol vědí že v současné době se těžiště šikany přesunulo do online prostředí. Formy skryté šikany reagující na situace v třídním kolektivu jsou mnohdy daleko krutější a mají dalekosáhlé následky.

3.9.2017 v 21:55 | Karma článku: 10.46 | Přečteno: 257 | Diskuse

Milan Hausner

Jak jsem díky volbám zhubnul. Okamžitě a bez diety

Politika je vždy směsicí reality a fantasmagorií, představ politiků, úšklebků opozice, ale na konci stojí rozhodnutí, která následně ovlivňují chod celé společnosti. Někdy přináší docela nechtěnou, byť jen krátkodobou potěchu.

28.8.2017 v 8:15 | Karma článku: 12.33 | Přečteno: 261 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jakub Kouřil

Provázek

Pochází z červa a ještě hodně toho v něm zůstalo. Souká se jako had a líže zem. Káže o míru, káže o lásce, bije se v prsa, ale v nitru jej tlačí vulkán. Zatížen jako Sysifos, nese si svou matrici, kterou si razí své opakování.

26.9.2017 v 11:47 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 61 | Diskuse

Tomáš Houška

Příběh Arménie

Pro mnoho lidí je Arménie tajemnou zemí někde daleko, a když máme zalovit v paměti, co jsme se o ní učiili v dějepise, většinou musíme přiznat, že nic. Výlet do té současné nechám na příště, pojďme nahlédnout do její historie.

26.9.2017 v 10:15 | Karma článku: 12.70 | Přečteno: 221 | Diskuse

Karel Janďourek

Vibrátor... aneb lepší, než dlouhý vysvětlování

Pomalu nám začal školní rok a rozebíhají se kroužky. To je veliký nápor na rodinnou organizaci a logistiku.

26.9.2017 v 9:40 | Karma článku: 12.25 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor Popovský

Nový podvod nevládních organizací: Pašování lidí, s. r. o.

Překlad článku Douglase Murrayho „New NGO Racket: Smuggling, Inc." pro českou verzi Gatestone Institute zpracovaný paní Helenou Kolínskou a mnou."

26.9.2017 v 9:14 | Karma článku: 29.38 | Přečteno: 848 | Diskuse

Šárka Bayerová

Špinavé nádobí jí lezlo na nervy

A protože doposud nikdo nic nevymyslel, začala hloubat sama. Povedlo se. Zrealizovala sen každé ženy - konečně se nádobí mylo samo....

26.9.2017 v 8:30 | Karma článku: 21.14 | Přečteno: 578 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 12.89 Průměrná čtenost 417

nejsem politicky organizován, jsem bytostně přesvědčen o naprosté nutnosti systematické podpory dostupnému vzdělávání pro všechny, včetně zájmového. Proto mne profesně i lidsky potěšilo, když jsem byl ČSSD osloven, abych principy rovných příležitostí hájil proti čistě elitářským tendencím. Stejně tak kvalita vzdělávání nestojí na množství osvojených pouček, osnovách rozepsaných na minuty, ale na vyváženosti všech činností, na nadšených kantorech, kteří budou důstojně zaplaceni. Především však na zdravém rozumu.

Narodil jsem se 28. 5. 1955 v Písku. Vystudoval jsem Vysokou školu zemědělskou, pedagogiku a školský management. Po téměř celou profesní kariéru jsem působil jako ředitel pražské ZŠ Lupáčova; expert pro využívání digitálních technologií ve školách včetně autorství různorodých aktivit v prevenci negativních jevů v online prostředí. Opakovaně jsem byl pracovníkem ministerstva školství pro strategii digitálního vzdělávání a podílel se na jejím vývoji od roku 2002. Jsem duchovním otcem národní soutěže učitelské tvořivosti DOMINO ČR, kde letos proběhne již VII. ročník. Vedl jsem celou řadu projektů v oblasti polytechnické výuky a mezinárodních výměn a také spolupracoval na stávajícím konceptu hodnocení kvality škol Českou školní inspekcí. V současnosti pracuji jako vedoucí oddělení školství MČ Praha 3. Jsem nositelem dvou prestižních ocenění Evropské jazykové ceny v letech 2014 a 2016. Překládám z angličtiny a jsem členem správní rady Nadačního fondu Umbilicus. 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.