Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Míra bezpečí dítěte na ulici, ve škole a online

3. 09. 2017 21:55:24
Ředitelé škol vědí že v současné době se těžiště šikany přesunulo do online prostředí. Formy skryté šikany reagující na situace v třídním kolektivu jsou mnohdy daleko krutější a mají dalekosáhlé následky.

Novelizace školského zákona přináší změnu paragrafů upravujících práva a povinnosti pedagogických pracovníků a dále také stanovuje postup při zvláště závažných porušeních školského zákona. Významným způsobem se zvyšuje ochrana učitelů před šikanou. Kroky, které je v případě šikany nutno udělat především ze strany vedení školy, jsou taxativně vymezeny.

V návaznosti na tato zákonná opatření vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k začátku školního roku metodický materiál. V podrobném návodu stanovuje postupy, jak reagovat v okamžiku, kdy ve škole dojde k závažným projevům šikany. Pomůcka platí obecně, lze z ní odvodit nutná opatření v případě jakéhokoli závažného porušení školního řádu v této oblasti, tedy i pro kyberšikanu a další negativní formy chování v online prostředí.

Příklady uvedené v textu jsou nepochybně takovým porušením, které si vyžaduje tvrdý a nekompromisní postup a je na místě je řešit prostřednictvím orgánů činných v trestním řízení či prostřednictvím orgánů sociálně právní ochrany dětí. Všechny jsou ale typickými školními situacemi – fyzickou šikanou v tom pravém slova smyslu. Příručka bohužel neobsahuje ani jeden případ kyberšikany či závadného chování v online prostředí.

Přitom všichni ředitelé vědí, že v současné době se těžiště šikany přesunulo právě do online prostředí. Formy skryté šikany reagující na situace v třídním kolektivu jsou mnohdy daleko krutější, mají dalekosáhlé následky, velmi obtížně se prokazují a mnohdy se bohužel i ze strany škol přehlížejí. Výsledky výzkumu z roku 2013 konstatují, že s jistou formou kyberšikany má zkušenost 51 % dětí. (Podrobnější analýzu pak můžete najít v publikaci na E-bezpečí.) Kyberšikana je tedy přinejmenším stejně tak častá jako typická školní fyzická či psychická šikana. Ze své dlouholeté praxe však odhaduji, a mnohé názory v diskuzích to potvrzují, že různorodá forma online útisku je naopak významně častější právě i pro svou skrytou formu. Se stoupající dostupností digitálních technologií a školních wifi význam prevence právě v této oblasti nabývá na důležitosti, nebo spíše na nezbytnosti. Totéž platí i pro odpovědnost rodičů za své děti. K této otázce se vrátím později, protože právě postoj rodiče hraje v ochraně jednotlivce v online prostředí zásadní roli.

Když k tomu všemu doplníme Národní výzkum kyberšikany učitelů z roku 2016, který konstatuje, že něco přes 20 % učitelů bylo terčem šikany online, ať už to byly sociální sítě, emaily, chat či jiné formy, je zřejmé, že online prostředí se stalo válčištěm. Co je v online prostředí možné, není snad ani potřeba teď před volbami příliš rozebírat.

Nárůst kyberšikany vůči všem ve škole je opravdovou hrozbou vzdělávání a sociálních vztahů mezi žáky, učiteli a dalšími osobami ve školách. Diskuze nad formami zajištění a mírou bezpečí na ulici, ve škole, ale i v online prostředí je nepochybně tématem, které bude hrát svou roli i v letošní volební kampani.

Jsem proto velmi zvědav, jaké výsledky přinese rozsáhlý průzkum školního klimatu a bezpečnosti na pražských středních školách, realizovaný pod názvem „Bezpečná pražská škola“, který svou komplexností může přinést celou řadu podnětů pro následnou prevenci.

Touto poznámkou nechci rozhodně říci, že by se této problematice nevěnovala náležitá pozornost. Metodický pokyn ministerstva z roku 2016 řeší tuto oblast poměrně dobře, v současné době se připravuje aktualizace věnovaná právě patologickým jevům online.

Uvedení příkladů online kriminality nezletilých ve vazbě na školu by bylo ve výše zmíněném zásadním dokumentu velmi vhodné a účelné. Identifikovat agresivní chování bývá mnohem snazší než odhalit a náležitě zdokumentovat případy šikany online. Už jen přímým výčtem příkladů, které byly dovedeny do soudní praxe, by zmíněný dokument usnadnil vedení škol rozhodování o závažnosti prohřešku. Jednoznačně uvedený výčet by také přispěl k nevědomému vnímání online problematiky jako stejně zásadního tématu.

Autor: Milan Hausner | neděle 3.9.2017 21:55 | karma článku: 10.46 | přečteno: 257x

Další články blogera

Milan Hausner

Školní docházka nebo JEN povinnost předškolního vzdělávání?

Online komunita diskutuje na mnoha serverech o posledním roce mateřské školy, který se stal od prvního září povinným. Zda jde o povinnou školní docházku či ne, nechávám na vás. V podstatě je to fuk, povinnosti platí tak jako tak.

18.9.2017 v 13:14 | Karma článku: 13.85 | Přečteno: 405 | Diskuse

Milan Hausner

Rasista nebo sluníčkář?

V dnešní době je velmi populární vidět svět černobíle, hledat jednoduchá řešení a populisticky s demagogickým patosem ovládat masy. Jako kdyby se vrátila doba mého mládí, což vždycky nemusí být zrovna pozitivní.

11.9.2017 v 19:56 | Karma článku: 17.14 | Přečteno: 928 | Diskuse

Milan Hausner

Jak jsem díky volbám zhubnul. Okamžitě a bez diety

Politika je vždy směsicí reality a fantasmagorií, představ politiků, úšklebků opozice, ale na konci stojí rozhodnutí, která následně ovlivňují chod celé společnosti. Někdy přináší docela nechtěnou, byť jen krátkodobou potěchu.

28.8.2017 v 8:15 | Karma článku: 12.33 | Přečteno: 261 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jakub Kouřil

Provázek

Pochází z červa a ještě hodně toho v něm zůstalo. Souká se jako had a líže zem. Káže o míru, káže o lásce, bije se v prsa, ale v nitru jej tlačí vulkán. Zatížen jako Sysifos, nese si svou matrici, kterou si razí své opakování.

26.9.2017 v 11:47 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 61 | Diskuse

Tomáš Houška

Příběh Arménie

Pro mnoho lidí je Arménie tajemnou zemí někde daleko, a když máme zalovit v paměti, co jsme se o ní učiili v dějepise, většinou musíme přiznat, že nic. Výlet do té současné nechám na příště, pojďme nahlédnout do její historie.

26.9.2017 v 10:15 | Karma článku: 12.70 | Přečteno: 221 | Diskuse

Karel Janďourek

Vibrátor... aneb lepší, než dlouhý vysvětlování

Pomalu nám začal školní rok a rozebíhají se kroužky. To je veliký nápor na rodinnou organizaci a logistiku.

26.9.2017 v 9:40 | Karma článku: 12.25 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor Popovský

Nový podvod nevládních organizací: Pašování lidí, s. r. o.

Překlad článku Douglase Murrayho „New NGO Racket: Smuggling, Inc." pro českou verzi Gatestone Institute zpracovaný paní Helenou Kolínskou a mnou."

26.9.2017 v 9:14 | Karma článku: 29.38 | Přečteno: 848 | Diskuse

Šárka Bayerová

Špinavé nádobí jí lezlo na nervy

A protože doposud nikdo nic nevymyslel, začala hloubat sama. Povedlo se. Zrealizovala sen každé ženy - konečně se nádobí mylo samo....

26.9.2017 v 8:30 | Karma článku: 21.31 | Přečteno: 578 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 12.89 Průměrná čtenost 417

nejsem politicky organizován, jsem bytostně přesvědčen o naprosté nutnosti systematické podpory dostupnému vzdělávání pro všechny, včetně zájmového. Proto mne profesně i lidsky potěšilo, když jsem byl ČSSD osloven, abych principy rovných příležitostí hájil proti čistě elitářským tendencím. Stejně tak kvalita vzdělávání nestojí na množství osvojených pouček, osnovách rozepsaných na minuty, ale na vyváženosti všech činností, na nadšených kantorech, kteří budou důstojně zaplaceni. Především však na zdravém rozumu.

Narodil jsem se 28. 5. 1955 v Písku. Vystudoval jsem Vysokou školu zemědělskou, pedagogiku a školský management. Po téměř celou profesní kariéru jsem působil jako ředitel pražské ZŠ Lupáčova; expert pro využívání digitálních technologií ve školách včetně autorství různorodých aktivit v prevenci negativních jevů v online prostředí. Opakovaně jsem byl pracovníkem ministerstva školství pro strategii digitálního vzdělávání a podílel se na jejím vývoji od roku 2002. Jsem duchovním otcem národní soutěže učitelské tvořivosti DOMINO ČR, kde letos proběhne již VII. ročník. Vedl jsem celou řadu projektů v oblasti polytechnické výuky a mezinárodních výměn a také spolupracoval na stávajícím konceptu hodnocení kvality škol Českou školní inspekcí. V současnosti pracuji jako vedoucí oddělení školství MČ Praha 3. Jsem nositelem dvou prestižních ocenění Evropské jazykové ceny v letech 2014 a 2016. Překládám z angličtiny a jsem členem správní rady Nadačního fondu Umbilicus. 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.