Diskuse

Na pískovišti, v hospodě i v parlamentu

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Že se problémy se školstvím v samostatné ČR neustále stupňují, vidíme všichni. Že je chyba v systému, víme také všichni. Z šestnácti resortních šéfů ve funkci přežili alespoň dva roky jen Zeman, Buzková a Valachová a ony dvě dámy ani netušily, jak školy vlastně fungují. Většina z ministrů byli výhradně „političtí“ nominanti, na které už jiné ministerstvo prostě nezbylo. Ti „akčnější“, kteří nikdy v životě ve třídě neodučili ani hodinu, dokázali svojí nekompetentností či hloupostí zlikvidovat vše, co sami nechápali.

Pokud za starého režimu vymyslela jakási „moudrá hlava“ cosi nového, proběhlo za spolupráce s VÚP a akademií experimentální ověřování. Stalo-li se, že nějaký nesmysl prošel, byl záhy v tichosti stornován (např. množinová výuka matematiky). Ze závazných osnov a vzorových tematických plánů jasně vyplývalo, že více se toho do daného předmětu prostě nacpat nedá. Stejné typy škol byly plně kompatibilní, fungovaly přijímačky na SŠ i maturity. Jistě, bylo co zlepšovat.

A dneska? Školní vzdělávací plány připomínají lidovou tvořivost; to není autonomie, ani anarchie, ale doslova „cochcárna“ - promiňte mi ten výraz. Dnešní maturitní testy by z větší části tehdy byly použitelné jako slušné přijímačky na SŠ. Nutné znalosti a dovednosti jsme zaměnili za jakési „kompetence“, ve vzdělávání potřebný dril jsme zavrhli a nahradili jej jakousi pseudodemokracií a výchova k ... (doplňte si cokoliv) byla nadřazena výuce.

Inspekční orgány na některých školách se pravidelně drží za hlavu, ale to je tak vše, co mohou dělat. Slušnější základní školy fungují jen setrvačností. Ale u středních, kde je obrovský převis nabídky, se nikdo neodváží ani ty nejhorší veřejně označit, sáhnout jim na státní peníze nebo je zrušit.

Jsem velice rád, že alespoň před volbami si páni politici (včetně autora blogu) sypou popel na hlavu. Jen nám nikdo nezaručí, že trafika s názvem MŠMT nebude bezprostředně po volbách přidělena opět dalšímu expertovi, na kterého již nic jiného nezbylo.

3 0
možnosti